GÖR EGNA DOFTLJUS

Doftljus kan man inte få för många av, de går åt. Däremot tycker jag inte om när man sätter fram massa doftljus med olika dofter. Då måste dom matcha väldigt bra. Hemma har jag ett chokladljus i köket, kaneldoft i badrummet och numera lavendel i sovrummet. Vill du göra ditt eget doftljus med personliga doft så är det väldigt lätt.


1.
Stöp i en liten glasburk, ett gammalt glas eller ljuskopp. Bakformar av aluminium (då kan man använda dem som flytljus). Jag gjorde i en gammal burk som det varit ett ljus i innan.
2. Fäst en bomullsveke i en tyngd, t.ex. en skruv. Skruven används för att inte veken ska flyta upp när du häller i stearinet.
3. Veken ska vara lika lång som flaskan är hög. Knyt fast en penna i vekens andra ände och lägg pennan tvärs över flaskan.
4. Häll i ljusmassan i en kastrull och värm på. Den ska inte koka.
5. Häll i doften strax innan häller i ljusmassan i flaskan, köpes på små flaskor men prova även med krossad lavendel, eteriska oljor och annat.
6. Låt det stelna och skär sedan bort flaskan/formen du stöpt i... Nu har du ett egengjort doftljus!

 


Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej! Var får man tag i dofterna? Jag har letat överallt :S

Kram fanny

2010-11-22 @ 13:12:35
Postat av: Linda

jag köpte mina i en liten butik som jag tyvärr inte minns namnet på. Prova att titta in i småbutiker som ser ut att ha detta.

2010-11-22 @ 18:35:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback