JUL-CUPCAKES

Här kommer lite recept på mina pepparkaksmuffins som jag bjöd halva skolan på igår, jag gjorde massa extra som jag delade ut åt höger och vänster och snacka om att man blev poppis. Dagens komplimang kom från några killar i sexan som jag hade med muffins till när jag hade dem i engelska som tyckte att jag var "jättesnäll och söt". Från sjätteklassare! Den kan jag leva på länge.


PEPPARKAKSMUFFINS   cirka 20 st

100 g margarin
2 1/2 dl brun farin
2 ägg
1 1/2 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk kanel, 1 tsk kardemumma, 1 tsk nejlikor, 1 tsk ingefära/ 8 tsk pepparkakskrydda
1 tsk bikarbonat

Sätt på ugnen på 225°C. Rör rumsvarmt margarin och farin poröst. Tillsätt ett ägg i sänder under omrörning. Rör ner filmjölken. Blanda ihop mjöl, kryddor och bikarbonat i en bunke för sig och blanda därefter i de torra ingredienserna i smeten. Häll upp smeten i muffinsformar. Grädda i ca 15-20 minuter i mitten av ugnen.

Garneringen är gjord av 5 dl grädde, i vilken jag jag bröt i en kaka blockchoklad och smälte på spisen. Sedan vispade jag det med elvispen och bredda på. Hade egentligen tänkt att spritsa men grädden ville in samarbeta. Måste säga att det inte ser jätteaptitligt ut så nästa gång ska jag spritsa på vispad grädde coh sedan hälla smält blockchoklad ovanpå eller nåt. I grädden stack jag ner chokladfigurerna samt strödde olika sorters strössel på.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback