BRÖDBAK

Nu har jag både tränar yogaboll och bakat bröd. Jag har inte bakat bröd någon gång förutom nån limpa någon gång så det var lite spännande men det gick fort och det var till och med kul. Eftersom jag satte igång imorses så var A hemma när jag rullade bullarna och protesterade mot mitt sätt att rulla bullarna. Jag stod och rullade dem mellan handflatorna men man skulle tydligen kupa handen när man rullade dem lite lätt mot bänken, hehe, så bildad är jag på detta område. Dom blev asgoda, åt två stycken till frukost förut!

40 st brödbullar
100 g jäst
1,5 l fingervarmt vatten
1½ msk salt
2 msk honung
2 msk olja
2 liter vetemjöl
2 liter rågsikt

Smula ner jästen i en bunke och lägg i salt och honung. Häll på lite av vattnet och rör tills jästen har löst upp sig, häll på resten av vattnet. Lägg i olja och nästan allt mjölet. Arbeta samman med trägaffel eller i assistent. Knåda och baka ut till 40 st brödbullar. Använd det sista mjölet till detta. Doppa översida på bullarna i en tallrik med mjöl och sätt dem på plåt att jäsa i 30 min. Grädda mitt i ugnen 15-20 min i 225-250 grader.

TIPS: Att doppa brödbullarna i lite mjöl innan de ska jäsa gör att de ser ut som "bageribullar"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback