MANDELKUBB

Eftersom jag vet att det är min mans favoritkakor så överraskade jag honom med nybakade mandelkubbar. Här är receptet som jag använder för att få 20 mandelkubbar, det kan ni prova idag om ni vill, själv ska jag mig ut på havet och njuta av sommaren idag!


7 bittermandlar
100 g smör
1½ dl socker
1 ägg
2 dl filmjölk
5½ dl vetemjöl
2 tsk hjorthornssalt
2 dl pärlsocker

Sätt ugnen på 225ºC. Riv bittermandeln fint. Vispa smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägg, filmjölk, bittermandel, hjorthornssalt och mjöl. Forma smeten till en rulle och skär den i bitar. Tillsätt lite mera mjöl om degen känns kladdig. Forma dem till fyrkantiga bitar. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar. Strö på pärlsocker och mandel. Grädda i 10-15 minuter.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback