BAGUETTER

Baguett-tillverkning idag, jag var och handlade i morses, fattades en massa jäst och liknande när jag skulle sätta igång. Så jag köpte en påse dinkel-mjöl fullkorn som jag hällde i en liter av i degen för att inte bara få en mass avitt mjöl. Det blev alldeles lagom, dom smakar asgott, fast det gör väl allt nybakat bröd visserligen...

3 stycken vridna baguetter
6 dl ljummet vatten
25 g (1/2 pkt) jäst
2 tsk salt
12 dl vetemjöl
Smula ner jästen i en liten mängd ljummet vatten, tillsätt saltet. Rör om tills jästen löser sig. Tillsätt resten av vattnet. Blanda sedan i mjöl tills degen fått lämplig konsistens och låt jäsa i 2 timmar

Häll ut degen på ett välmjölat bord då den jäst färdigt. Knåda inte. Dela degen i tre delar och forma försiktigt delarna till långsmala vridna bröd. Sätt dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under handduk ytterligare 15 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 C.

Grädda bröden i 12-15 minuter, sänk sedan värmen till 150 C och grädda ytterligare i 20 minuter. Brödet är färdigt då det låter ihåligt då du knackar på undre sidan.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback