PITABRÖD

Då var fredagkvällen här som jag har sett fram emot sedan i måndags, och det var inte mest för att det helg utan mer för att jag planerat att göra falafel, efter att två av mina vänner berättat hur lätt det är. Så eftersom jag vikarierade idag så bakade jag pitabröden igår för att ha det gjort.

Sparade några tills imorgonkväll då vi ska ha tacokväll och sedan frös jag ner en påse också. Lätt att bara tina och fylla med vad man har hemma.


20 bröd

25 g jäst

6 dl vatten

2 msk krossade linfrön

2 msk olivolja

1 tsk salt

15 dl dinkelmjöl (siktat)

Smula ner jästen i en skål. Värm vattnet till fingervarmt och häll över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Rör i linfrön, olja och salt. Blanda i mjölet, men spara lite till knådningen. Degen ska vara kladdig. Arbeta degen smidig och jäs övertäckt i 2 h.

Sätt på ugnen på 275 grader. Ta upp degen och arbeta in resten av mjölet. Knåda väl. Rulla degen till runda bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckt i 10 min.

Kavla ut varje boll till ca 1 cm platta. Grädda i mitten av ugnen ca 5-7 min eller tills de har fått fin färg och rest sig lite. Låt svalna innan du skär av toppen på bröden för att fylla dem.

 


Kommentarer
Postat av: elin

Blev falafeln god?

2010-11-27 @ 14:13:46
Postat av: Linda

i wish! men tyvärr blev det ingen falafel igår, blev adventsmys istället. men falafeln kanske blir imorgon istället. falafel på första advent känns ju traditionellt ;)

2010-11-27 @ 16:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback