PUMPAKAKA MED ÄPPLE

 

Av pumpan blev det bland annat en kaka med pumpa och äpple. När jag smakade på den så vet jag att jag verkligen älskar pumpa. Så gott! Därför blev det pumpabröd också, recept på det får ni senare. Men halva pumpan är fortfarande kvar så jag har gott om till att prova nya recept.


Pumpakaka med äpple

1 kg pumpakött
2 ägg
1 dl strösocker
1 tsk malen kanel (fast jag öste på med minst 5 gånger så mycket)
1 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 äpplen
1/2 dl russin (skippade jag eftersom mannen inte tycker om det)


Sätt ugnen på 175°C. Skär pumpan i tärningar. Ångkoka dem (i en sil över kokande vatten med lock). Lägg i en bunke och vispa till en puré.


Vispa i ägg, socker och kanel i pumpapurén. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Rör ner mjölblandningen i purén. Skala, kärna ur och skiva äpplena. Vänd ner tillsammans med russin.

 

Häll i smord ugnssäker form, ca 26 cm i diameter. Grädda i 35-45 minuter tills kakan är fast.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback