HEL KYCKLING UGN

För några dagar sedan gjorde jag något som jag ändå är lite stolt över. Det är jättelätt men det ser så proffsigt ut, som värsta söndagssteken. Jag hade en hel kyckling hemma så jag var tvungen att göra något med den. Så jag gjorde såhär:

4 port
1 hel kyckling
lite olja
hackade färska örter, ex. basilika
3 pressande vitlöksklyftor
1 citron
salt, peppar
morötter, palsternackor

Blanda örterna och vitlöken med lite olja så att det blir en röra, sedan skär du snitt i kycklingen på lite olika ställen och stoppar in röran där. Pressa sedan en citron över hela kycklingen och peppra och salta lite. Lägg kycklingen på en plåt. Sätt sedan in plåten i ugnen på 200 grader. Sedan kan man, som jag, gå ut på en promenad utan problem eftersom den ska vara inne 1 timme.

Efter en timme lägger man på skalade och strimlade morötter och palsternackor runt kycklingen och låter stå inne i ytterligare en halvtimme. Sedan är det klart!



 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback