Valentine-Middag

Man kan ju fira på massa olika sätt men den klassiska middagen är det ju inget fel på enligt mig. Speciellt inte när den 14 februari är på en vardag och man kommer hem sent från jobb och skola. Jag kommer hem klockan 6 ikväll som vanligt så vi ska fira med en riktigt mysig trerätters.

Har du inga idéer på förslag så kan jag säga att det sitter alltid fint med smördegsinbakad kyckling/fläskfilé, någon sorts lax, stekta kycklingfiléer eller något med räkor. Det är några förslag som går snabbt att göra om man kommer hem sent. Jag har hittat ett gott och snabbt laxrecept som vi ska prova.

Saftig laxfilé i citronsås

Lägg 4 laxfiléern i en ugnsfast form. Salta och peppra. In i ugnen på 225° i ca 20 minuter.

 

Sås:
25g smör
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1½ msk kalvfond
½ Citron, skal och saft
salt och peppar

Smält smöret och rör ner mjölet. Häll på hälften av mjölken och koka upp. Vispa hela tiden. Häll på resten av vätskan och tillsätt kalvfonden. Låt småkoka ca 5 minuter. Pressa i citronsaften, riv ner lite citronskal och ha i sockret. Smaka av med salt och peppar. Häll på laxfiléerna när de har ca en kvart kvar.

Bild lånad härifrån


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback